Kaikkien runojen käsittelyssä

  • opettaja lukee runon ääneen
  • riimien tarkastelu esim. sanaa täydentämällä tai riimiä jatkamalla
  • synonyyminen ja homonyymien tarkastelu
  • lapsille vieraiden sanojen määrittely ja käsittely
  • piirretään runosta kuva tai tulkitaan runo muulla tavoin
  • mistä runossa oli kyse

Yleisiä vinkkejä runojen käsittelyyn

  • luetaan runo pareittan
  • runon jatkaminen, runon muuttaminen sarjakuvamuotoon
  • näytellään runo tai tehdään siitä varjo- tai nukketeatteria
  • liitetään runoon musiikki ja tehdään oma “kappale”
  • sanojen rakenteen tarkastelu, tavujen/äänteiden poistaminen ja vaihtaminen
  • millä sanoilla henkilöitä/asioita runossa kuvaillaan
  • mistä runon tunnetila johtuu
  • mikä tästä runosta voisi olla totta, mikä mielikuvitusta?
  • vastakohtien miettiminen kuvaileville sanoille (adjektiivit)
  • jokainen miettii, millä adjektiiveilla kuvailisi itseään
 

Oppilaan oma "runovihko"

  • runon herättämien tuntemusten kirjaaminen tai piirtäminen
  • runosta heränneet kysymykset
  • omien runojen kirjoittaminen
  • uusien sanojen kirjaaminen, ns. oppilaan oma sanakirja
  • runoihin liittyvien tehtävien tekeminen

Aihe: Miten itse käsittelisit runoja lasten kanssa?

Ideointia

Pvm: 21.04.2015 | kirjoittanut: Matti & Teppo

Runon muokkaaminen poistamalla joka toisen säkeen, joiden tilalle keksitään oma säe.

Runon muuttaminen tarinaksi ja toisin päin.

Kuka lausuja on? Kenelle runo lausutaan? Miksi?

Uusi kommentti