Runon muokkaaminen poistamalla joka toisen säkeen, joiden tilalle keksitään oma säe.
Runon muuttaminen tarinaksi ja toisin päin.
Kuka lausuja on? Kenelle runo lausutaan? Miksi?
Kaikkien runojen käsittelyssä
- opettaja lukee runon ääneen
- riimien tarkastelu esim. sanaa täydentämällä tai riimiä jatkamalla
- synonyyminen ja homonyymien tarkastelu
- lapsille vieraiden sanojen määrittely ja käsittely
- piirretään runosta kuva tai tulkitaan runo muulla tavoin
- mistä runossa oli kyse
Yleisiä vinkkejä runojen käsittelyyn
- luetaan runo pareittan
- runon jatkaminen, runon muuttaminen sarjakuvamuotoon
- näytellään runo tai tehdään siitä varjo- tai nukketeatteria
- liitetään runoon musiikki ja tehdään oma “kappale”
- sanojen rakenteen tarkastelu, tavujen/äänteiden poistaminen ja vaihtaminen
- millä sanoilla henkilöitä/asioita runossa kuvaillaan
- mistä runon tunnetila johtuu
- mikä tästä runosta voisi olla totta, mikä mielikuvitusta?
- vastakohtien miettiminen kuvaileville sanoille (adjektiivit)
- jokainen miettii, millä adjektiiveilla kuvailisi itseään
Oppilaan oma "runovihko"
- runon herättämien tuntemusten kirjaaminen tai piirtäminen
- runosta heränneet kysymykset
- omien runojen kirjoittaminen
- uusien sanojen kirjaaminen, ns. oppilaan oma sanakirja
- runoihin liittyvien tehtävien tekeminen
Aihe: Miten itse käsittelisit runoja lasten kanssa?
Ideointia
Pvm: 21.04.2015 | kirjoittanut: Matti & Teppo